Friday, January 4, 2013

DuniA bARu-2013-

Alhamdulillah...sujud syukur pada Mu yang Maha Pencipta diatas kurniaanMu. Setelah melalui jalan penuh berliku..akhirnya pekerjaan yang sesuai dengan diriku ialah pendidik. SubhanAllah..bila dikenang semula memang betul la...kadang-kadang gelaran atau ucapan seseorang boleh jadi doa. Sejak kecil lagi rakan2 sekolah menggelarkan aku dengan panngilan 'ustazah' tapi realitinya x nampak pum ke'ustazahannya'..haha...

Dalam semenanjung Malaysia ni, satu je negeri yg aku x pijak...last2 inilah tempat periuk nasi ku...siapa tahu kan..kita hanya mampu merancang , hanya Allah jua yang menentukannya. Mula2 nk apply jQAF dah nampak ade rintangannya..tapi dengan izin Allah..Alhamdulillah berjaya gak.Hari pendaftaran semuanya berjalan lancar ditemani ibu, mak long dan cuz.

Seminggu menghadapi minggu orientasi dengan terpaksa...nk lari balik..kesian kat keluarga yang bersungguh2 nak aku terima jQAF...saim-saim pun x henti bagi sokongan..lagi la buat aku rase bersalah.
Hari last minggu orientasi aku terpaksa meninggalkan maktab dan kene p sekolah masing2...masa tu hati dah x boleh tahan sebak dah...ya Allah sungguh lemah diri ini. Kat johor aku memang tiada sanudara untuk aku bergantung tapi aku selalu lupa yang Allah sentiasa bersama hamba2Nya yang memerlukan pertolongan. akan tetapi sayangnya hamba2NYa selalu tidak bersyukur dan leka untuk mengingatiNya.

Bila dah muhasabah sedikit demi sedikit aku dah mula sedar akan hikmahNya...kat sini aku dapat ramai orang yang baik2 menghulurkan bantuan....dengan berada disuatu tempat yang membuat kita lebih tabah menghadapi dugaan dan cabaran. teringat lagi pesan ibu kepada salah seorang rakan..kita perlu mula buat baik dengan, kalau makanan, biar kita mula dulu yang beri kat orang, jangan sombong...:)

Susah sangat2 aku nk adopt dengan dunia baru sbgai pendidik..serius! Hari ni dah termasuk hari ke3 aku kat skolah....masih berusaha untuk memahami suasana/job skop sebagai pendidik...memang sebelum ni, aku rase kerja paling dan rilex ialah menjadi pendidik tapi bila dah 'ter'masuk dalam bidang, aku baru mula terasa  bebannya...sebab amanahnya sangat2 berat, ditambah pula dengan gelaran 'ustaz/ustazah'...Pada hari pertama dah kene releave kelas...nasib baik boleh aku recycle balik pengalaman mase kat tadika dulu. huhu..
rase sangat ke'blurr'an..x tahu nk mengajar ape...?????

Aku berdoa semoga aku dapat meningkatkan semangat aku untuk berbakti kepada nusa dan bangsa.  Semoga aku dapat menghabiskan pengajian dalam pendidikan ini dengan jayanya.Amin.

1 comment:

  1. tahniah, dah jadi pendidik pun..:) semoga dapat adapt dengan keadaan di sekolah..:) hurm, kire okey lah..kami ni kena pindah sekolah..pape pun all the best..

    ReplyDelete